Vår app sporer transporten i sanntid:
Kundene vet nøyaktig når varene kommer og vi kan kjøre mer miljøvennlig og effektivt
I Stor-Oslo har Heidenreich gått over til en digitalisert transportløsning. Det gir bedre oversikt for kundene og gode miljøgevinster for bedriften. Systemet er tatt i bruk for området mellom Halden, Gardermoen og Drammen, og vil etter hvert bli innført ved flere av våre avdelinger utover landet.
Digital transport-planlegging sparer tid og papir
– Før var det mye manuell jobb, forteller transportansvarlig Mats Orud Johansen. Vi måtte ofte planlegge kjøreoppdragene på kveldstid, og printe ut ca. 700 ark som ble sortert i nær 20 ulike bunker før sjåførene kunne starte arbeidsdagen sin.
Med dagens digitale løsning, som er tatt i bruk på rundt en tredjedel av bilene som går fra Heidenreich sitt sentrallager, så tar planleggingen nå ca. 20 minutter og papir er overflødig. En egen sporingsapp forteller både kundene og kjørekontoret hvor bilene er og når de kan forventes å ankomme – på minuttet.
-Kundene kan også kommunisere direkte med sjåføren, forteller Johansen. – Når kunden får vite nøyaktig når vi kommer, er det også lettere å få nøyaktige kjørebeskrivelser og leveringssted dersom det er nødvendig, og enklere å få tak i rett person ved leveringen. Det hele går raskere og smidigere, og vi ser at overtidsbruken for sjåførene har gått ned, sier Orud Johansen.
Økonomisk og miljøvennlig
En av utfordringene for alle som leverer til prosjekter og adresser under utbygging, er at mange leveranser er til steder som ikke har kommet inn i noe kartverk.
-Vi har sjåfører med god lokalkunnskap, men alt blir enklere med et system som registrerer og lagrer de ulike stedene vi leverer til. En annen utfordring er at vi har store variasjoner i volum, så det er krevende å få til en optimal fordeling. Å frakte luft er verken økonomisk eller miljøvennlig.
Heidenreich har tatt i bruk stadig flere elektriske varebiler, skapbiler og kranbiler, men fortsatt mye av transporten gå med fossile biler. Dataprogrammet sørger for å fordele lasten på en bedre måte enn før, slik at sjåførene får mindre ventetid og de bilene med størst utslipp blir satt til å kjøre de korteste turene.
Utslippsdeklarasjon, også på transport
Heidenreich jobber også med EPD-er (Environmental Product Declaration), dvs. en dokumentasjon på alle klimautslipp brutt ned på hvert enkelt produkt. Tallene inneholder alle utslipp helt fra produksjon av råvarene, via inntransport og distribusjon samt om produktene kan og skal resirkuleres.
– Vi kan ta ut tall som viser utslippene på all transport ut til kunde, og vi kan bryte det ned på den enkelte leveringen. Det er flere og flere kunder som etterspør dette, bl.a. som grunnlag for eget klimaregnskap, forteller Johansen.
Sporings-programmet gir kjørekontoret full oversikt over hvor alle bilene er, hvilke leveranser som er fullført og tid brukt på leveransen.
Mats Orud Johansen transportansvarlig i Heidenreich