Salgs- og leveringsbetingelser

SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER

FOR HEIDENREICH AS ( selger)

1. Innledning

Hvis ikke annet er avtalt skriftlig mellom partene gjelder disse alminnelige betingelsene. For øvrig henvises til NS8409 Alminnelige kontraktsbestemmelser for kjøp av byggevarer og FL-VA/VVS/Kulde 2023.

2. Eksisterende avtaler, kundepriser og tilbud

Ved endring av priser fra leverandør, valutakurser, fraktkostnader, toll, importutgifter og andre avgifter, frem til leveringsdato, har selger adgang til å regulere prisene tilsvarende.

Nye pristilbud gjelder i 15 dager, såfremt annet ikke er avtalt. Prisene er basert på tilbudsdagens priser.

3. Kvalitet

Hvis ikke annet er avtalt leveres alminnelig handelskvalitet. Dersom kjøper ønsker en spesiell kvalitet må kjøper oppgi dette skriftlig ved bestilling. Kjøper har selv ansvar/risiko for at de tekniske data og varen i sin helhet passer for funksjonen/sitt behov.

4. Betalingsbetingelser

Standard betalingsbetingelse: netto per 14 dager med mindre annet er avtalt i samarbeidsavtalen. Ved overskridelse av betalingsfristen plikter kjøper å betale morarente iht. den til enhver tid gjeldende sats fastsatt av Finansdepartementet. Kjøpers reklamasjon på uvesentlige mangler fritar ham ikke for rettidig betaling.

5. Salgspant

Selger har salgspant (eiendomsrett) til de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger fullt ut er betalt. (Pantelovens § 3-14, jfr. § 3-22).

Aksept, sjekk eller andre betalingsanvisninger anses ikke som betaling før de er innfridd i sin helhet.

6. Forsendelse

Levering kan skje fra selgers lager eller fra leverandør/ produsent. Generelle leveringsbetingelser er EXW i henhold til INCOTERMS siste utgave med mindre annet er avtalt i samarbeidsavtalen.

Alle leveringsfrister anses som estimater, og vil kunne endres som følge av sykdom eller fravær hos selger eller selgers underleverandører. Selger er ikke ansvarlig for forsinkelser som i hovedsak skyldes, direkte eller indirekte, pandemier, enten forsinkelsen skyldes forhold hos selger, dennes underleverandører eller andre tredjeparter. Dette innebærer at selger ikke kan belastes eventuelle bøter ifm leveringssituasjonen og manglende servicegrad.

Frakt og forsikring belastes kjøper dersom ikke annet er avtalt i samarbeidsavtalen eller på forhånd.

Ved distribusjon av varer må kjøper bestille i henhold til Heidenreich sine definerte forpakningsstørrelser.

Eventuelt avtalte leveringstider gjelder levering fra lager/leverandør. Selger har intet ansvar for forsinkelser ut over at Kjøper kan kansellere bestillingen ved vesentlige forsinkelser. Finner selger at han ikke kan overholde avtalt tidspunkt for levering/ dellevering eller kjøper for mottakelse av varen, skal den annen part underrettes uten ugrunnet opphold. Videre skal nytt leveringstidspunkt angis.

Ved avtale om levering innenfor et nøyaktig klokkeslett ( tidsrom) på avtalt leveringsdato så tilkommer et håndteringsgebyr på kr. 1500,-.

7. Betaling frakt og assuranse

Fraktkostnadene belastes kjøper dersom ikke annen avtale er inngått. Eksisterende frakt og assuransepåslag vil kunne endres opp til følgende satser:

Frakttillegg:

Troms og Finnmark inntil 6,8 %

Nordlandinntil 6,8 %

Trøndelag inntil 6,8 %

Øvriginntil 3,0%

Assuranse Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark: inntil 1,0%

Frakttillegg og assuranse beregnes av netto fakturabeløp og erstatter reelle forsendelseskostnader. For volumvarer og spesialgods (eks. store tanker og store beredere) og når kjøper ønsker spesiell transport og forsendelsesmåte belastes reelle fraktkostnader etter regning med tillegg av administrasjonskostnader.

Frakttillegget kan justeres ved dokumenterte merkostnader.

8. Gebyr ved ordre under kr. 2 000,-

Alle ordre under kr. 2 000,- får et småordretillegg på kr 250,- pr. ordre.Ordretillegget slipper du selvsagt om ordren din er på over kr. 2 000,- eller om du handler i en av våre butikker.

Direkteleveringer fra våre leverandører til kunde vil ikke bli belastet med gebyr fra Heidenreich, men kan bli belastet med evt. gebyr fra leverandør.

9. Forsikring

Ved CIF og CIP levering dekkes forsikring i henhold til C-vilkår i Incoterms siste utgave. Forsikring ut over dette dekkes bare når kunden uttrykkelig ber om det og da for kundens regning.

10. Emballasje

Paller og annen spesialemballasje faktureres i henhold til faktisk kost, med mindre returavtale på pall og spesialemballasje er avtalt.

11. Miljøgebyr

Produkter som inneholder elektriske komponenter vil til enhver tid, etter gjeldende regler og satser, automatisk bli tillagt miljøgebyr som egen varelinje på faktura i tillegg til prisene i prisboka.

12. Retur

Retur mottas kun etter forhåndsavtale.

a)Ved anmodning om retur må ordrenummer/ prosessnummeroppgis. Det må også fylles i returliste eller kopi av pakkseddel fra kjøpet må legges ved.

b)Spesialbestilte varer som ikke lagerføres på Heidenreich AS lager tas kun i retur når aksept fra leverandør foreligger

c)Varer som ønskes returnert skal være i samme stand som ved levering, og i original og uskadet emballasje der dette anvendes for varen. Varer av samme type skal være sortert på samme måte som de ble levert fra vårt lager.

Spesialvarer, spesialtilpassede varer og syrefaste rør tas ikke i retur.

d)Kunden krediteres den pris som kunden er fakturert. Dersom retur ikke skyldes feil ved varen eller leveransen beregnes minimum 20% returgebyr samt eventuell returfrakt. Eventuelle returgebyrer og andre omkostninger fra leverandør belastes i tillegg.

e)Skaffevarer med en vareverdi under 1000,- kr. eks. mva tas ikke i retur til sentrallageret

f)Dersom det ikke kan fremvises faktura eller ordrebekreftelse belastes 50% returgebyr på lagerførte varer. Se også pkt. 12a vedr. dokumentasjon.

g)Ved innhenting av retur belastes dette med min. kr. 1000,-

13. Reklamasjon

Kjøper utfører selv den nødvendige mottakskontroll av leveransen.

Reklamasjoner vedrørende:

a)Transportskade eller manko i antall kolli skal skje ved varens ankomst. Kjøper må dokumentere slike skader eller manko og anmerke dette på fraktbrevet og ovenfor transportør.

b)Manko i henhold av emballerte varer skal skje til selger straks eller senest 8 dager etter ankomst med spesifikasjon av avvikene.

c)Mangelfull vare må skje hurtigst mulig og senest 8 dager etter at mangelen er eller burde vært oppdaget, dog i intet tilfelle senere enn 1 måned fra varens mottagelse.

Kjøper har ansvar for at varen oppbevares på en forsvarlig måte inntil reklamasjonen er avklart.

14. Selgers ansvar for mangler

Selger har intet ansvar for skader eller tap som er en følge av varens videre anvendelse eller for konsekvensansvar så som men ikke begrenset tilarbeidsutgifter, dagmulkt, skade- erstatning, leietap, tapt fortjeneste, tapte forretningsmuligheter eller skade som varen har voldt på person eller ting, med mindre mangler på varen kan føres tilbake til forsettelig eller grov uaktsomhet hos selger og hvor det fra kjøper kan påvises årsakssammenheng mellom den påklagede mangel og den inntrådte skade.

15. Ansvar for korrekt informasjon og brukeradministrasjon på Heidenreich netthandel

Kunden er selv ansvarlig for at all informasjon som legges inn i vår netthandelsløsning er korrekt og oppdatert. Videre er kunden ansvarlig for å administrere brukere i sitt eget selskap, inkludert å slette brukere som ikke lenger skal ha tilgang til å legge inn ordre på vegne av selskapet. Heidenreich fraskriver seg ethvert ansvar for ordre som er lagt inn av ansatte hos kunden, dersom kunden ikke har sperret brukerrettighetene til disse ansatte.

16. Force majeure

Selger er uten ansvar for følgene av force majeure.

Uavhengig av partenes kjennskap til forhold som kan påberopes i forhold til force majeure, som f. eks katastrofer, pandemier eller ulike tiltak eller reguleringer implementert av offentlige myndigheter eller andre som en følge av kritiske hendelser/ samfunnskatastrofer, samt ethvert tiltak som måtte være eksplisitt avtalt for å forsøke å hindre konsekvensene av dette eller konkrete restriksjoner, anses som en force- majeure- hendelse. Dette innebærer at ved forsinkelser eller uteblitt levering som helt eller delvis skyldes slike forhold, så kan selger påberope seg force majeure.

Selger forplikter seg til å forsøke å overvinne virkningene av en force majeure situasjon som hindrer oppfyllelse av kontraktsforpliktelsene.

17. Tvister

Oppstår det uenigheter mellom partene så skal disse først søkes løst gjennom forhandlinger.

Om det ikke oppnås enighet så skal tvisten løses ved bruk av norsk rett og med Oslo tingrett (evt forliksråd) som rett verneting.