Tillit, trygghet og troverdighet står sentralt i Heidenreichs VA-satsing
VA-avdelingene hos Heidenreich jobber nå mer målrettet mot prosjektmarkedet enn noen gang tidligere, og da først og fremst mot de store- og mellomstore VA-prosjektene. Dette krever målrettet satsing, stort engasjement og dyktige medarbeidere. Og resultatene er svært gode …
De siste årene har Heidenreich hatt en kraftig vekst innenfor VA-sektoren. Faktisk langt større enn hva de på forhånd hadde ventet.
– I langtidsbudsjettet vårt fra 2016 hadde vi som mål å doble VA-omsetningen vår på fem år. Dette målet nådde vi allerede i 2020, så nå ligger vi altså ett år i forkant. Det er vi selvsagt godt fornøyd med, smiler VA-direktør Morten Lerengen i Heidenreich.
Store VA-prosjekter går nå til Heidenreich
– Det er mange årsaker til at Heidenreich har suksess, sier han. – En av dem er at vi nå stadig oftere får innpass i de større VA-prosjektene. Tidligere trodde mange entreprenører at Heidenreich først og fremst var opptatt av de små oppdragene, og ble derfor ansett som uaktuelle for de virkelig store jobbene. Mulig dette var riktig den gang, men det stemmer på ingen måte nå lenger. Stadig flere av de store og riksdekkende entreprenørene får nå øynene opp for fordelene av å samarbeide med oss.
Kompliserte VA-prosjekter krever svært gode kunnskaper hos grossisten, og det har vi – Pris er selvsagt det som til syvende og sist bestemmer om vi vinner eller taper et oppdrag, sier Morten. – Dette gjelder spesielt i forbindelse med veiprosjekter, når det bare skal legges ned noen kabelrør og dekke dem til med fiberduk. Slikt får alle til.
– Men på mer kompliserte VA-tekniske prosjekter, der du må ha god oversikt over VA-normen som gjelder i kommunen og de andre ønskene som også må ivaretas, trenger entreprenøren gjerne gode råd og forslag til løsninger, forklarer han.
– Der kan vi hjelpe. Vi sitter hele dagen foran PC’en og regner på ulike typer VA-prosjekter. Vi går nitidig gjennom og vurderer ulike varelinjer, og leter frem produktene som best innfrir kommunenes høyst forskjellige VA-normer og eventuelle andre forhold som må taes i betrakning. På den måten er våre medarbeidere til enhver tid fullt oppdatert på hvilke VA-normer som gjelder i den aktuelle kommunen. Og det er viktig. For det oppstår ofte tvister og reklamasjoner i etterkant av slike prosjekter. Dette har vi i Heidenreich hittil klart å unngå – bank i bordet – trolig nettopp fordi vi har vært våkne og vet nøyaktig hvilke VA-normer som gjelder i kommunen hvor prosjektene ble utført.
Heidenreich får svært gode tilbakemeldinger fra kundene
– Vi opplever at kundene setter utrolig stor pris på kompetansen som vi i Heidenreich innehar på dette området, fortsetter han. – Spesielt opplever vi dette hos entreprenører som bare har drevet med veiprosjekter de siste årene, og som nå plutselig har tatt på seg et komplisert vann- og avløpsprosjekt. Da kan de ha glemt hvordan ting fungerer der nede i vannkummen, og er takknemlige for at vi har de kunnskapene som behøves, og kan bistå dem.
Vi har en fin gjeng av dyktige og engasjerte medarbeidere
Medarbeiderne har vært svært sentrale i Heidenreichs VA-avdelings gode resultater.
– Vi har satset sterkt på å øke våre medarbeideres kompetanse, samtidig som vi i løpet av de siste tre-fire årene har doblet mannskapene våre på VA, understreker Morten. – Når vi går ut for å rekruttere nye medarbeidere, er vi på jakt etter mennesker som er engasjerte, som har en indre drive. Vi tilegnet oss fagfolk som ikke nødvendigvis hadde veldig mye kunnskaper og erfaring med VA fra før, men som var villige til å videreutdanne seg, til å la oss lære dem faget, og til å bruke deler av fritiden sin på å lese leverandørenes datablader og sette seg inn i kommunenes ulike VA-normer. Denne typen mennesker har vi nå mange av i Heidenreich, så dette har vi lykkes godt med.
– Jeg var nok litt skeptisk til at unge mennesker ville bruke kvelder hjemme på å lese datablader, innrømmer han. – Men dette har altsåvåre nye medarbeidere gjort. Ivrig og entusiastisk har de tatt til segkunnskap og bygget opp kompetansen sin. Og mange har gjort dette helt på egenhånd. Det er ganske fantastisk, synes jeg.
De tre T’ene er vårt VA-mantra
Denne satsingen har ført til at Heidenreich i dag har mer enn 50 dyktige og erfarne VA-fagfolk fordelt over hele landet.
– Dette er blant de viktigste forutsetningene for å kunne oppfylle Heidenreichs VA-mantra, som består de tre T-ene: Tillit, Trygghet og Troverdighet, sier Morten. – Kundene vil ikke plassere sine store prosjekter i 20-30 millioner klassen hos oss, før de er overbevist om at vi har alle tre T-ene på plass.
– Her har medarbeiderne våre virkelig stått på, understreker han. – De har ofte jobbet mer enn de oppsatte 37,5 arbeidstimene i uka for å bistå kundene våre og for å sikre at prosjektene deres kommer vel i havn. Jeg tar neppe i når jeg sier at den veksten og de resultatene som Heidenreich har hatt innenfor VA de siste årene, kan vi i stor grad takke våre medarbeidere for.
For Heidenreich er intet VA-prosjekt er for stort
– Vi i Heidenreich har nå opparbeidet oss en VA-organisasjon som er godt rustet til å ta på seg de aller største prosjektene, for landets største og riksdekkende entreprenører. Denne typen prosjekter og kunder er viktige for oss i dag, og vil trolig bli enda viktigere i årene fremover, påpeker Morten.
– Om du ser inn i glasskulen, hvordan tror du markedet vil utvikle seg i årene som kommer?
VA-direktør Morten Lerengen
– Mange av våre leveranser går til stat og kommune via entreprenører, og dette vil sette stadig større krav til både oss og entreprenørene på miljø og bærekraft, svarer han.
– Vi har de siste 5 årene hatt stort fokus på de norske produsentene av VA materiell, og i mindre grad benyttet oss av direkte import fra Øst Europa og Kina. Dette igjen utfra bærekraft og miljøavtrykkene vi etterlater oss.
– Det har selvsagt hatt en innvirkning på vår konkurransekraft på visse prosjekter hvor våre konkurrenter har benyttet seg av utenlandske produkter, særlig fra Øst Europa, innrømmer Morten.
– Norske arbeidsplasser og kortreist materiell har ikke vært hele tankegangen bak dette, men dette gir oss et fortrinn i forhold til miljøregnskaper som blir viktigere og viktigere i det grønne skiftet. Det hjelper jo svært lite med elektriske anleggsmaskiner hvis materiellet blir fraktet halve kloden rundt for at noen skal få sine fem minutter bak et mikrofonstativ.
– Vi er i tett dialog med våre norske leverandører for å sikre at EPD-er på plass. Dette er et viktig konkurransefortrinn, samtidig som det sikrer et riktig miljøregnskap. Vi i Heidenreich er stolte over at vi prioriterer norske arbeidsplasser, norsk produksjon og kortreiste produkter som reduserer miljøbelastningen. Og dette er et av de områdene vi vil fortsette å satse på i fremtiden. Dette sikrer både vår og våre kunders konkurransekraft, avslutter Morten Lerengen.