Suksess med utvidede åpningstider i Heidenreich butikk

For noen år siden fikk vi tilbakemeldinger fra kunder om tidligere åpningstid, samtidig som vi så at stadig flere kunder stod klar når vi åpnet dørene kl. 07.00. På flere av våre butikker endret vi derfor åpningstid til kl. 06.30. Resultatene har vært positive og i dag har mange av våre butikker fast åpningstid kl. 0630.
Heidenreich Nyborg (Bergen) utvidet også sin åpningstid frem til kl. 18.00 mandag- fredag tidligere i år. Dette er også tatt svært positivt mot blant kundene.
Men vår butikk på Haslevangen (Oslo) er for veteran å regne når det gjelder utvidede åpningstider. De siste 5 årene har butikken hatt åpent 06.30-18.00 mandag- torsdag, mens fredag er åpent kl. 06.30-16.00.
Vi er spent på hvordan dette er mottatt av kundene og hvordan utviklingen i butikken har vært disse siste 5 årene?
For å finne ut av dette så har vi tatt en prat med Synøve Stigen, vår butikkleder på Haslevangen.
Hva anser du som fordelen for kundene med våre utvidede åpningstider?
Det viktigste er så absolutt økt fleksibilitet for våre kunder. I Oslo- området er det køer og store forsinkelser i trafikken, og ved at vi nå har åpent lenger på ettermiddagen så gir vi også kundene bedre tid til å montere og mindre tid i kø.
Vi er spent på tilbakemeldingene fra kundene?
Tilbakemeldingene er veldig positive. Noen kommer etter kl. 16.00 fordi de mangler akkurat den delen for å gjøre ferdig en jobb samme dag, de kan avslutte hos kunden og slipper å reise tilbake neste dag. Andre kommer for å ta ut deler til en jobb de skal utføre dagen etter. De kan starte dagen hos kunden og slipper å bruke tid i kø på morgenen. Noen sier at de rett og slett liker å handle på ettermiddagen etter kl. 16.00, fordi det da er det litt stillere og roligere. Andre igjen er morgenfugler og står klare når dørene åpnes kl. 06.30.
Har utvidet åpningstid slått positivt ut på omsetningen i butikken?
Vi har hatt en positiv utvikling på omsetningen i butikken også i år. Men det har vi hatt de siste 5 årene. Men utvidet åpningstid har gitt kundene våre bedre tid, men ikke minst også trukket til oss noen nye kunder. Målsetningen med utvidet åpningstid var å gjøre arbeidsdagen til kunden mer fleksibel og yte bedre kundeservice. Og utfra tilbakemeldingene vi får så har vi oppnådd det.
En ting jeg er spent på; når åpningstiden ble utvidet til kl. 18.00 for fem år siden, var det de samme kundene som kom ti på fire som så kom ti på seks?
Nei, jeg synes faktisk at de aller fleste av våre kunder er flinke til å respektere åpningstiden slik at vi skal stenge når vi skal. De som før kom rett før stengetid de kommer til omtrent samme tid nå, men i dag har de god tid og trenger ikke stresse for å nå rundt i butikken. Samtidig som det er nye kunder som er kommet til de siste 5 årene nettopp fordi de vet at nå kan de handle helt frem til kl. 18.00
Er det andre ting du tenker på i forbindelse med butiken her på Haslevangen?
Vi har så mange trivelige kunder her på Hasle! Mange av kundene våre liker godt det flotte kantine- tilbudet vi har. Fazer som driver kantinen har et veldig bra lunsjtilbud. Mellom kl. 10.30-12.30 finner vi mange kunder som nyter god mat på et trivelig sted. Her treffer de bransjekollegaer. Og vi har plass til enda flere.
Så velkommen til oss!
Suksess med utvidede åpningstider i Heidenreich butikk